poniedziałek, listopad 19, 2018

Odwiedza nas 176 gości oraz 2 użytkowników.

VTX Polska
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
Tutaj pytaj, szukaj, prowadź dyskusje na temat zagadnień technicznych VTX
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2016/04/23 22:54 #132625

  • Bloodhound
  • Bloodhound Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • VTX 1800C/KTM 1190 ADV
  • Posty: 4843
  • Otrzymane podziękowania 2909
Pewnie można to było zrobić lepiej, ale może to komuś pomoże w podjęciu decyzji o samodzielnym wykonaniu tej prostej, ale momentami uciążliwej (z uwagi na ograniczone miejsce) operacji.

Przykład oparty jest na bazie VTX 1800C (2002) , a więc z pompą paliwa w baku. Różnice pomiędzy wersjami powyżej rocznika 2003 sprowadzają się do nieco inaczej rozwiązanej kwestii zasilania paliwem, co ma zastosowanie w operacji zdejmowania baku. Pozostałe operacje są identyczne we wszystkich wersjach 1800. Proces podobnie przebiega w 1300.
VTX posiada dwa zawory ssące i jeden wydechowy na każdy cylinder.
Wartości luzu zaworowego są następujące:
VTX 1800 ssący 0,13 mm (+/- 0,02 mm); wydechowy 0,32 mm (+/- 0,02 mm)
VTX 1300 ssący 0,15 mm ((+/- 0,02 mm); wydechowy 0,30 mm (+/- 0,02 mm)

Przygotowanie do regulacji wymaga:
1. Zdjęcia baku.
2. Zdjęcia cewek zapłonowych.
3. Zdjęcia prawego okrągłego chromowanego dekla i odkręcenia nakrętki pod deklem (dostęp do cech na wale korbowym).
4. Zdjęcia dekli otworów kontroli luzu zaworowego (po dwa dekle na cylinder).
5. Wykręcenia jednej świecy z każdego cylindra.

Zdejmujemy bak. W wersji z pompą w baku nie trzeba spuszczać paliwa, wystarczy, że będzie go 1/3 lub mniej, to nic się nie będzie wylewać.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.


Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.



Jak to wygląda po zdjęciu baku.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.


Jeśli nie został zdemontowany desmog, to miejsca niestety będzie jeszcze mniej.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.
:lol: Nie jestem qrwa dziwny. Jestem z edycji limitowanej. :lol:
Ostatnio zmieniany: 2016/04/23 22:56 przez Bloodhound.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2016/04/23 23:20 #132634

  • Bloodhound
  • Bloodhound Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • VTX 1800C/KTM 1190 ADV
  • Posty: 4843
  • Otrzymane podziękowania 2909
Zacznijmy od regulacji zaworów przedniego cylindra. W tym celu obracamy wałem korbowym zgodnie z ruchem wskazówek zegara do czasu, aż tłok przedniego cylindra znajdzie się w górnym położeniu , a cecha FT na wale pokryje się z wycięciem w korpusie.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.


UWAGA!
Jeśli przekręciliśmy wałem za daleko i cecha minęła wycięcie, nigdy nie kręcimy z powrotem w lewo. Łańcuch rozrządu może narobić bałaganu z napinaczem. Wałem kręcimy tylko i wyłącznie w prawo.

Należy się upewnić, że górne położenie tłoka znajduje się pomiędzy suwem sprężania, a suwem pracy. W tym miejscu oba zawory ssące i zawór wydechowy są zamknięte. Poza pokryciem cechy FT z wycięciem, warto sprawdzić, czy jest wyczuwalny delikatny luz popychaczy zaworów - jeśli tak, sprawdzamy luzy.
Prawidłowo ustawiony luz oznacza, że szczelinomierz o nominalnym rozmiarze wchodzi w szczelinę między śrubą popychacza, a trzpieniem zaworu z lekkim wyczuwalnym oporem.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.


Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.


Dobrze jest się zaopatrzyć w klucz do regulacji zaworów z kwadratem 4 mm. Znacznie ułatwia to zadanie. Klucz można już dostać za 22 zł np. TUTAJ.
Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.
:lol: Nie jestem qrwa dziwny. Jestem z edycji limitowanej. :lol:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): Beny, jastach, AdrianMapex, Maja, LOTNIK, Arek73, SZYBKI BILL, MISIEK 79, Kazbi, maxifloo, Urban, Slawo, sylwek

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2016/04/23 23:50 #132635

  • Bloodhound
  • Bloodhound Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • VTX 1800C/KTM 1190 ADV
  • Posty: 4843
  • Otrzymane podziękowania 2909
Sam proces regulacji wygląda następująco.
1. Zaczynamy od sprawdzenia, czy regulacja jest konieczna. Wkładamy szczelinomierz o pożądanej grubości i sprawdzamy czy wchodzi i jaki stawia opór. Zwykle zawory w VTX mają tendencję do kasowania luzu.
2. Jeśli jest za ciasno, luzujemy nakrętkę kontrującą i teraz można regulować luz obracając śrubą popychacza.
3. Po uzyskaniu właściwego luzu, dokręcamy nakrętkę kontrującą, blokując jednocześnie śrubę popychacza przed przestawieniem (tu przydaje się wspomniany wcześniej klucz z kwadratem 4 mm). Kontrę dociągamy z wyczuciem.
4. Po skontrowaniu jeszcze raz sprawdzamy luz.
5. Operację powtarzamy dla drugiego zaworu ssącego, a potem dla wydechowego.

Po skończeniu operacji na pierwszym cylindrze, kręcimy wałem do pokrycia cechy tym razem RT dla tylnego cylindra i powtarzamy punkty 1-5.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.



Problematyczny jest jedynie dostęp do zaworu wydechowego tylnego cylindra. Tu miejsca między ramą, a cylindrem jest niewiele, a dodatkowo ogranicza je wiązka kabli i węży.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.


Konieczne jest posiadanie klucza oczkowego kątowego 10 mm jak ten poniżej.
Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.


Trzeba rozpiąć opaskę (trytytkę) i porozsuwać węże i kable idące pod ramą nad tylnym cylindrem. Potem ginekologiczne palce w ruch i sukces gwarantowany.
Cały proces nie jest zbyt złożony, jest za to upierdliwy i choćby dlatego warto wykonać go samemu, bo niestety mechanicy nie są masochistami i też nie lubią się wk... tzn. denerwować. To spory motywator do pójścia na daleko idące skróty. Robisz sobie sam, to wiesz co zrobiłeś.
Ponadto polecam zaopatrzyć się i korzystać z serwisówki podczas tej operacji.

Prawidłowo ustawione zawory hałasują i jest to normalne. Dźwięk przypomina cykanie maszyny do szycia. Zbyt cichy piec VTX może świadczyć o zbyt ciasnych zaworach.
Honda zaleca kontrolę luzu co 12 000 km i moim zdaniem warto to robić, choćby miało się okazać, że regulacja nie jest konieczna.
:lol: Nie jestem qrwa dziwny. Jestem z edycji limitowanej. :lol:
Ostatnio zmieniany: 2016/04/24 00:48 przez Bloodhound.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2016/04/23 23:55 #132636

  • Bloodhound
  • Bloodhound Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • VTX 1800C/KTM 1190 ADV
  • Posty: 4843
  • Otrzymane podziękowania 2909
OK, jeśli macie jakies pytania lub uwagi (ktoś zauważył błędy - piszcie). Wątek odblokowuję.
:lol: Nie jestem qrwa dziwny. Jestem z edycji limitowanej. :lol:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2016/04/24 06:53 #132648

  • Maja
  • Maja Avatar
  • Offline
  • Senior forum
  • VTX 1800 R
  • Posty: 867
  • Otrzymane podziękowania 317
Dobrze by było to podpiąć na pierwszą stronę forum mechanika elektryka
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2016/04/24 07:20 #132650

  • slawek88
  • slawek88 Avatar
  • Offline
  • Świeżak
  • VTX 1800 C
  • Posty: 291
  • Otrzymane podziękowania 184
Fajnie opisane jestem za
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2016/04/24 13:12 #132702

  • Domas
  • Domas Avatar
  • Offline
  • Ekspert
  • VTX 1800 F
  • Posty: 2429
  • Otrzymane podziękowania 1296
Czy regulacje zaworów robi się obowiązkowo po jakimś przebiegu, czy dopiero jak są jakieś objawy ( jakie ) ?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2016/04/24 13:31 #132705

  • Bloodhound
  • Bloodhound Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • VTX 1800C/KTM 1190 ADV
  • Posty: 4843
  • Otrzymane podziękowania 2909
Nie doczytaliśmy do końca kolego Domas. :P
Honda zaleca kontrolę co 12 kkm. Objawy, zwykle akustyczne tj. w silniku pracującym na wolnych obrotach nie słychać charakterystycznego cykania (zbyt ciasne) lub zbyt głośne połączone z innymi objawami np. spadkiem mocy gdy są zbyt luźne. Przy znacznych różnicach w stosunku do specyfikacji mogą prowadzić do kosztownych awarii.
Sprawne zawory jako integralny element układu rozrządu decydują o optymalnej pracy silnika czyli mocy, spalaniu, kulturze pracy. Dlatego warto temu poświęcić trochę uwagi.
:lol: Nie jestem qrwa dziwny. Jestem z edycji limitowanej. :lol:
Ostatnio zmieniany: 2016/04/24 13:33 przez Bloodhound.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): Domas, Faraon

Re:Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2017/05/12 21:53 #188243

  • konopie
  • konopie Avatar
  • Offline
  • Złoty forowicz
  • 1800S'03, poprzednio: 1800C'05, Raider 1900
  • Posty: 4286
  • Otrzymane podziękowania 1344
Czy po każdej regulacji/kontroli luzow zmieniacie oringi dekli otworów kontroli luzu zaworowego?
Oczywiście w ASO nie występują od ręki. Cena na zamówienie 25 PLN za sztukę.
Jakby coś to tel: 503 75 75 75, gdyż zasadniczo nieczęsto czytam PW
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re:Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2017/05/12 22:02 #188247

  • Bloodhound
  • Bloodhound Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • VTX 1800C/KTM 1190 ADV
  • Posty: 4843
  • Otrzymane podziękowania 2909
Jeszcze nie zmieniałem, a demontowałem te dekle już nawet nie pamiętam ile razy. Do wymiany tylko gdy zacznie się pocić olejem, a śruby są dobrze dokręcone.
:lol: Nie jestem qrwa dziwny. Jestem z edycji limitowanej. :lol:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): konopie

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2017/05/12 22:10 #188249

  • staroski
  • staroski Avatar
  • Offline
  • Senior forum
  • VTX 1800F
  • Posty: 1130
  • Otrzymane podziękowania 693
Ja też nie widziałem wycieków oleju i nie wymieniałem tamtych oringów. Można je wytrzeć i posmarować cieniutko smarem silikonowym, a jak nie ma to olejem silnikowym.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): konopie

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2017/05/12 22:53 #188257

  • Slawo
  • Slawo Avatar
  • Offline
  • Senior forum
  • VTX 1800F
  • Posty: 1250
  • Otrzymane podziękowania 919
Bloodhound ,super tutek. Dzięki :)
Hosti pectus, cor amico
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2017/05/13 00:14 #188267

  • LOTNIK
  • LOTNIK Avatar
  • Offline
  • Świeżak
  • VTX 1800F podkarpacie
  • Posty: 241
  • Otrzymane podziękowania 80
Bardzo praktyczny i dokładny opis. Bloodhound szacun. Polecam wszystkim tym którzy jeszcze nie zaglądali do zaworków - odpowiednie luzy na zaworach to ważna rzecz. Ja pierwszy raz regulowałem zaraz po zakupie moto i były niewielkie różnice w luzach, których nie można było stwierdzić po pracy silnika (silnik pracował normalnie), dopiero pomiar szczelinomierzem pokazał "co w trawie piszczy". Po regulacji silnik jakby lepiej zbierał się na obroty - takie odniosłem wrażenie. Co do prędkości to 205km/h wyciągnąłem i jeszcze trochę mógł (na prostej, nie z przepaści).
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2017/05/13 22:17 #188365

  • Spalony
  • Spalony Avatar
  • Offline
  • Złoty forowicz
  • Honda VTX 1300 Custom Yamaha Raider 1900 113
  • Posty: 3745
  • Otrzymane podziękowania 1786
LOTNIK napisał:
Bardzo praktyczny i dokładny opis. Bloodhound szacun. Polecam wszystkim tym którzy jeszcze nie zaglądali do zaworków - odpowiednie luzy na zaworach to ważna rzecz. Ja pierwszy raz regulowałem zaraz po zakupie moto i były niewielkie różnice w luzach, których nie można było stwierdzić po pracy silnika (silnik pracował normalnie), dopiero pomiar szczelinomierzem pokazał "co w trawie piszczy". Po regulacji silnik jakby lepiej zbierał się na obroty - takie odniosłem wrażenie. Co do prędkości to 205km/h wyciągnąłem i jeszcze trochę mógł (na prostej, nie z przepaści).

Lotnik, ale te 205 to na wstecznym. :P ;) B) :woohoo:
Na prostej drodze nie nauczysz się wychodzić z zakrętów.

Nie sztuką łapać komary przednią szybą. Sztuka łapać je boczną.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): LOTNIK

Regulacja zaworów - poradnik na przykładzie 1800C 2017/05/14 08:21 #188401

  • Faraon
  • Faraon Avatar
  • Offline
  • Świeżak
  • Posty: 61
  • Otrzymane podziękowania 16
Pod dekielek można założyć o-ring olejoodporny,kupiony w sklepie z uszczelkami śr. fi 60mm.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): konopie
  • Strona:
  • 1
  • 2