sobota, sierpień 18, 2018

Odwiedza nas 181 gości oraz 9 użytkowników.

VTX Polska
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
Tutaj pytaj, szukaj, prowadź dyskusje na temat zagadnień technicznych VTX

TEMAT: VTX1800 kasowanie luzu łożyska główki fotorelacja

VTX1800 kasowanie luzu łożyska główki fotorelacja 2018/05/08 15:54 #225525

  • Burta
  • Burta Avatar
  • Offline
  • Świeżak
  • Lubię gulgot mojej VTX1800S...
  • Posty: 97
  • Otrzymane podziękowania 24
Drodzy,

szukałem, nie zlazłem (co nie znaczy, że nie ma), więc pozwoliłem sobie na założenie tego wątku. Otóż mam luz na łożysku główki ramy (stuka tamże jak moto bujane jest na zaciśniętym ręcznym). Kierownica kręci się be zacięć zgrzytów itp, więc raczej nie ma potrzeby wymiany łożysk, tylko je dociągnąć (przynajmniej na początek). A oto moje pytania związane z tym procesem:

1. Czy do skasowania luzu trzeba ściągać górną półkę?
2. Jeśli trzeba, to czy trzeba ściągać przednie koło?
3. Czy dokręcamy na podniesionym moto (dla opcji gdy nie trzeba koła ściągać)?
4. Czy da radę zrobić to samemu?

Znalazłem taki oto opis zza wielkiej wody i tu wygląda, że można to zrobić i z kołem i górna półką. Chętnie poznam opinie jak wy to robiliście i na co zwrócić uwagę.

"
To tighten the bearings, loosen the acorn nut on top a round or so then under the top clamp you will see two slotted nuts with a lock tab/washer in between. Bend the tabs out so you can loosen the top nut a few notches then tighten the bottom nut as tight as you can get it with an old plastic handled screwdriver and a mallet. Try turning the handlebar, you should feel a little resistance (it should not flop side to side) if it feels rough or hangs up you need new bearings. Do not worry about over tightening the bearings, this type bearing (tapered roller bearing) is designed to be loaded, they preform well as wheel bearings where they have a heavy load at all times and can last several hundred thousand miles. (If they are loose and can hammer back and forth without rolling (like they do on a steering system that is not tight) the rollers will wear dimples into the race and become rough.
According to "the book" you should be able to turn the front forks by pulling at 90degrees on one fork with 2 lbs. I have tightened them much tighter and gone for a short ride and they would then easily turn with less than two lbs pull. Keep them snug and well lubricated and they will outlast the bike."

Burta
Ostatnio zmieniany: 2018/05/16 22:09 przez Burta.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

VTX 1800 kasowanie luzu łożyska główki 2018/05/08 20:02 #225533

  • darodriver
  • darodriver Avatar
  • Offline
  • Senior forum
  • vtx 1800C GSX1300R HAYABUSA
  • Posty: 792
  • Otrzymane podziękowania 226
Moto na klocki,zrzuć górną półkę i dociągaj do momentu aż kiera przestanie swobodnie odbijać się od ogranicznika.Ruch musi być płynny,nie może być skokowy.To wersja ,,na szybko,,.Jak masz więcej czasu polecam wyjąć sztycę,wymyć i skontrolować łożyska i bieżnie czy nie ma wżerów,nasmarować i wtedy poskręcać. 6 lat temu,kiedy kupiłem Xa dwóch ,,fachowców,, stwierdziło,że łożyska są definytywnie do wymiany :) zrobiłem jak wyżej,do dziś latam na tych ,,zużytych,, :)
...miałem sen,piękny sen,że na bezludnej wyspie nikt nie wkur**ał mnie...
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): Beny, RobRoute

VTX 1800 kasowanie luzu łożyska główki 2018/05/10 10:42 #225746

  • Burta
  • Burta Avatar
  • Offline
  • Świeżak
  • Lubię gulgot mojej VTX1800S...
  • Posty: 97
  • Otrzymane podziękowania 24
tak też uczyniłem wczoraj wieczorem. Jeszcze nie jechałem aby sprawdzić efekt, ale jak bujam moto to wydaje się że jest lepiej. Jak znajdę chwilkę to zrobię fotorelację, może komuś się przyda.

Burta
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): Dezerter

VTX 1800 kasowanie luzu łożyska główki 2018/05/16 22:08 #226420

  • Burta
  • Burta Avatar
  • Offline
  • Świeżak
  • Lubię gulgot mojej VTX1800S...
  • Posty: 97
  • Otrzymane podziękowania 24
Drodzy,

dołączam fotorelacje, może się komuś przyda. To nie jest pełen serwis łożysk główki ramy, tylko zwalczenie stuków dochodzących z okolic główki przy przejeżdżaniu przez dziury. Również czuć było luz na tej chromowanej nakrętce sztycy lak bujałem moto.

1. Moto "na kołki", odkręcamy kierownicę i kładziemy na zabezpieczony bak.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

2. Kierownica odkręcona

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

3. Odkręcamy nakrętkę sztycy i sprawdzamy jej oraz podkładki ogólny stan. Czyścimy.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

4. Odkręcamy śruby mocujące górną półkę do lag i zaczynamy delikatnie podnosić półkę do góry raz z lewej raz z prawej strony.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

5. Pólka w trakcie ściągania.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

6. Półka ściągnięta

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

7. Po obejrzeniu stwierdziłem, że jednak rozkręcę nakrętki dociskowe, żeby zobaczyć jak wygląda łożysko. Więc moto na dół, żeby opierało się o koło przednie. Sprawdzamy stan nakrętki dolnej, podkładki dystansowej o nakrętki górnej, czyścimy wszystko.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

8. Manual serwisowy każe wymienić podkładkę dystansową, ale u mnie nie była ona "spłaszczona", więc ją zostawiłem.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

9. Elementy wyczyszczone, czekają na montaż.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

10. Łożysko było trochę suche i brudne, więc wyczyściłem ile się dało a potem nałożyłem świeżego smaru.

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

11. Wyczyszczone i przesmarowane łożysko (bez wyciągania, tylko z góry)

Ten obraz jest ukryty dla gości. Zaloguj się lub zarejestruj aby go zobaczyć.

Potem dokręciłem dolną nakrętkę na ok 28 Nm (przy wymianie łożyska powinno najpierw być 40 Nm), pokręciłem kierownicą kilka razy do oporu, po czym poluzowałem nakrętkę do 17 Nm. Moto do góry i sprawdzamy jaka siłę trzeba przyłożyć, aby ruszyć koło przednie z pozycji centralnej w lewo lub prawo za pomocą wagi ręcznej przyczepionej go jednej z lag na jej górze. Powinno być między 0,8 - 1,2 Kg. Jak jest ok, to montujemy podkładkę dystansową i dokręcamy RĘCZNIE nakrętkę górną oraz zaginamy "uszka" podkładki, aby zblokować obie nakrętki.

Montujemy górną półkę i najpierw dokręcamy nakrętkę sztycy momentem 100 Nm. I tu porównując siłę potrzebną do odkręcenia tej nakrętki z tą potrzebną do jej skręcenia, zauważyłem, że u mnie na nakrętka była poluzowana i to raczej była przyczyna stuków. Po skręceniu nakrętki, sprawdzamy luz kręcąc do oporu w dwie strony, oraz siłę potrzebną do wychylenia kierownicy, czy się nie zmieniła. Jak się ścieśniło, po podkładka raczej do wymiany.

Jak jest ok, to skręcamy śruby mocujące półkę do lag momentem 55 Nm.

U mnie po tej operacji przestało na dziurach stukać. Po sezonie jednak trzeba będzie zdemontować sztycę, żeby sprawdzić stan obu łożysk i je przesmarować.

Burta
Ostatnio zmieniany: 2018/05/16 22:15 przez Burta.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): qoval, Beny, MikeR, RobRoute, Szachno, prawieArtur