Porady-jak sprawdzić motocykl przed zakupem

Zawsze przed zakupem motocykla zastanawiamy się co zrobić, żeby nie trafić na 100% bezwypadkowy motocykl po „dzwonie” lub z przebiegiem 10 000 km i z silnikiem do szlifu albo z jeszcze innymi niespodziankami. Jeśli nie mamy zaufanego sprzedawcy, który ma bardzo dobrą renomę i kupiliśmy u niego wcześniej motocykl z któym nie mieliśmy problemów to musimy bardzo dokładnie sprawdzić motocykl przed zakupem. Powodem według mnie jest nie tylko strata finansowa bo tą zawsze można odrobić ale w najgorszym przypadku życia, kiedy np. puści spaw główki ramy podczas wyprzedzania.

Kiedyś jeden z Naszych kolegów poświęcił trochę czasu i zebrał podstawowe porady jak można sprawdzić motocykl przed zakupem, na co zwrócić szczególną uwagę. Pozwolę sobię więc jego artykuł tutaj przytoczyć.

Autor: Jaskół

Witam wszystkich Kierowników postaram się ułatwić kupowanie motocykli i pokazać na co zwracać uwagę przed kupnem przede wszystkim jeśli chodzi o stronę papierkową.

1.

Zacznę od przebiegu motocykli bo to temat rzeka a w Polsce niestety bardzo popularny wśród sprzedających, zakładam że spora część motocykli ma robioną korektę liczników na mniejszą, nie wspominając o samochodach bo o tym szkoda mówić tak powszechne się to zrobiło !!! Niestety dzieje się tak bo nie mamy jeszcze sankcji karnych jak na przykład w:

Niemcy – do 5 lat więzienia
Austria – do 1 roku więzienia
Francja – grzywna do 37,5 tyś. euro i do 2 lat więzienia

W Polsce dość łatwo wykryć oszustwo w postaci korekty liczników ale bardzo ciężko udowodnić coś takiego.

Reasumując jeśli kupujesz motocykl zawsze proś o nr VIN w celu sprawdzenia przebiegu, już same wypowiedzenie tych słów może budzić zaskoczenie lub zbędne tłumaczenie sprzedawcy, sprawdź stan licznika i zapisz go może się przydać.
Strony na których możesz sprawdzić nr VIN a co za tym idzie historię, zdjęcia i przebieg motocykli to:
—AUTOMO—
cena na chwile obecną to 20 zł.
— CARFAX—
– strona Amerykańska bardziej dla samochodów ale i na motocykle działa cena na chwile obecną 30 $
—CYCLECHEX—
—CYCLEVIN—
– Jeśli motocykl przybył z USA bardzo polecam tą stronę naprawdę rewelacyjna i częściowo za darmo, zanim zapłacisz wpisz nr. VIN a zostaną pokazane ogólne informacje twojego pojazdu i dopiero po zapłacie 25 $ szczegółowe.

A może ktoś jeszcze zna podobne ???

2.
Dlaczego firmy nie podają nr VIN na aukcjach w Polsce ?
Dlatego że można od razu sprawdzić taki motocykl bez odwiedzania sprzedawcy, niestety też są tacy którzy podają inne numery bo to niby się pomylił o jedną liczbę dlatego najlepiej samemu pojechać i spisać nr z główki ramy lub innego pewnego miejsca i wpisać na którejś z w/w stron poczym się ucieszyć lub zdenerwować …. Mocno zdenerwować.
Nie podaje się też numerów VIN w aukcjach z powodów takich że strony typu automo i inne zapamiętują te numery i archiwizują powiązując ze sobą poczym możemy sprawdzić w jakim kraju i jaką nasze cacko miało przeszłość. Na przykład w USA niemalże każda ingerencja w TITLE (akt własności pojazdu na podstawie którego rejestrujemy motor) jest zapisywana. Nawet w 80 % stan licznika motocykla jest wpisywany w TITLE przy sprzedaży.

3.
Czemu firmy i osoby prywatne przed sprzedaniem rejestrują motocykle ?
Aby ułatwić kupującemu rejestrację bo jeśli firma sprowadzająca motocykle czy samochody lub nawet osoba prywatna źle przetłumaczy dokumenty, nie dostarczy jakiegoś dokumentu a nie daj Boże zapomni jakiegoś dokumentu od sprzedawcy z innego kraju to wtedy kupujący ma wielki problem ! Ale niektórzy rejestrują także po to motocykl i sprzedają z Polskim dowodem osobistym, ubezpieczeniem i kartą pojazdu by nie pokazać TITLE z umieszczonym w nim przebiegiem. Do wiadomości- oryginał TITLE zawsze idzie do Wydziału komunikacji.

4.
Dlaczego wiele motocykli ma podobne przebiegi ?
Bo wszyscy jeżdżą tyle samo a może to jakiś dziwny zbieg okoliczności Zwróćmy uwagę, że motocykle typu Hopper czy turystyki nie boją się większych przebiegów i przykładowo porównując samochód który ma przejechane 100 tyś km przy swojej masie i przeznaczeniu to przebieg żaden jak na auto o przykładowej pojemność 1,8, a tym bardziej na motocykl. Niestety jest tak, że my sami chcemy widzieć na liczniku te 10 tyś a nie 100 tyś i lecimy na to jak mucha na lep potem się wku………. na cały świat ile to w takie moto trzeba wsadzić pieniędzy. A osoba, która wzięła motocykl z przebiegiem 100 tyś serwisowany i z wszystkimi potwierdzeniami jeździ po wsze czasy i śmieje się z innych lecących na lep tych 10 czy 20tys km. Chyba po prostu mamy taka mentalność.
Dobry przykład – w Niemczech są samochody do sprzedania dla Niemców i dla Polaków ceny dla Niemców są o wiele wyższe, dlaczego ? sami sobie odpowiedzcie

5.
Zawsze sprzedający powinien pisać Przebieg na umowie lub na fakturze, wymagajcie tego! A jeszcze lepiej gdy skseruje TITLE ( i niech nie mówi że nie ma! sprzedawcy trzymają te dokumenty skserowane lub ze skanowane ) i podbije swoją pieczątką, podpisze za zgodność z oryginałem. Wówczas gdy w przyszłości was naleci z jakiś względów sprawdzić przebieg i wbijecie VIN w którąś ze stron podanych powyżej i wyjdzie niejasność to ……. Wystarczy poprosić w Wydziale Komunikacji w którym Sprzedający pierwszy raz rejestrował pojazd o wgląd w oryginalny TITLE który sobie tam właśnie spoczywa. Co może się okazać że na przykład sprzedawca zmienił przebieg na TITLE który dostaliście a w wydziale komunikacji jest to samo jedynie z bardzo drobnym szczegółem (większym przebiegiem) no i co no i Dupa przez wielkie D wtedy sprzedawca ma problem a nie wy.

6.
Czemu proponuje się sprowadzanie motocykli z USA bezpośrednio na osoby prywatne ?
Po prostu ma się od razu gotowego klienta, mimo że jeszcze nie zobaczył motocykla i zazwyczaj cena jaka była deklarowana na początku się zmienia z czasem jak wiadomo nie w dół… A bo dodatkowe koszty, a bo dolar skoczył itd.
Pamiętajcie najważniejsze!!! by zawsze zanim zamówicie takie moto i dacie jakąś kasę sprzedawcy to piszcie umowę z ceną ostateczną jaka was wyniesie, ewentualnie z klauzulą odnoście zmiany kursu walut.

7.
Motocykle składane powypadkowe i ze szrotu
Czy takie motocykle są sprowadzane do Polski ? skłamałbym pisząc że nie, nie mówiąc o samochodach. Są sprowadzane składane i sprzedawane, niestety później się okazuje że sporo trzeba dołożyć w takie pojazdy bo zazwyczaj czegoś brakuje a jak wiemy byle drobiazg sporo kosztuje. Nie wspominając o bezpieczeństwie tego typu motocykli co oczywiście jest priorytetem !

Napisanie tego posta nie miało na celu wystraszenia przyszłych kupujących a jedynie zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo.