Problemy -Tylne koło-łożysko-opona-tuleje-wibracje.

vtx 1800 zacisk hamulcowy

W zeszłym sezonie 2012 zetknąłem się z coraz mocniej narastającym problemem w swoim VTX-ie podczas pokonywania winkli (nasilający się z biegiem czasu szum przypominający zacierające łożysko połączony z delikatnymi drganiami). Ciśnienie w oponach ok luzy nie wyczuwalne podczas toczenia (moto na podnośniku). Jazda motocyklem po linii prostej nie dawała efektu szumu i drgań jedynie w/w efekt można było uzyskać na winklach. Według moich przypuszczeń i podejrzeń to łożyska stabilizacyjne tylnego zabieraka, które niestety uchodzą za wadę naszych 2-kołowców w szczególności w wersjach 1800 ze względu na złe dopasowanie w stosunku do obciążenia. Postanowiłem wymienić według zaleceń dwa łożyska oryginalne znajdujące się w zabieraku na jedno igiełkowe  NA49052RS skuteczniejsze i odporniejsze na obciążenia. Po dobraniu się do łożyska nie stwierdziłem żadnych luzów obracało się równomiernie z lekkim oporem (wzorcowo) Mając rozebrane koło nie było nad czym się zastanawiać, dobre nie dobre trzeba wymienić koszt nie wielki a i ciekawość efektu końcowego narastała.

vtx 1800 zacisk hamulcowy

 

 

 

 

 

 

 


Nie polecam wybijania obydwu łożysk z zabieraka i zakładania w zastępstwie jednego domowymi sposobami (młotek, przecinak) inoo prasa która jest dostępna w większości warsztatów.

Wymiana poszła gładko. Niestety podczas odwiedzin w moim garażu jeden z kolegów zauważył, że mam wybite 4 gumowe tuleje amortyzatorów. Znowu wydatek 🙁

Podczas rozbierania można było dostrzec jedną ze stron o wiele mocniej wybitą niż drugą, amortyzator nie pracował prawidłowo telepał się góra dół na wybitych tulejach. To mogło powodować drgania na winklach, tak mi się przynajmniej wydaje. Wymiana tulei jest bardzo prosta to około 20 minut sprawnej pracy. W zadumie i zadowoleniu po długo oczekiwanych częściach zamiennych przyszła pora na założenie koła iiiiiiiiiii nagle :-((( Patrzę na koło i mówię o K…a ! Koło wygląda tak

Znowu wydatek przez wielkie W.

Ząbkowanie jest dostrzegalne jedynie na brzegach nie w najwyższym miejscu opony, stąd odgłos szumu i wibracje na winklach.

Według mnie wszystkie trzy spostrzeżenia (łożysko, tuleje, ząbkowane koło) mogły powodować w/w efekt. Dziwną sprawą jest to że łożyska tylniego koła zużywały się  przy bardzo rozbieżnych przebiegach od 5 tyś mil do 15 i więcej.  Prawdopodobną przyczyną tego efektu jest technika jazdy i jej gwałtowność.

Co jest powodem ząbkowania koła? Masa motocykla? Wiekowa opona? Marka opony? a może wybite tuleja wprowadzające koło w wibracje ???

Moim zdaniem wszystko po trochu !

 

Źródło – koledzy

Bloodhound

Irownia

Marko

Luis

Ceo

Dodaj komentarz