Kalkulator – prędkość vs. obroty silnika

Artykuł opisuje funkcjonalność kalkulatora prędkości motocykla w stosunku do obrotów silnika na danym biegu dla Hondy VTX w obu wersjach 1300 i 1800.

 

Kilka przydatnych uwag na wstępie.

1.    Zakresy przełożeń są identyczne dla wszystkich wersji 1800.

2.    Także dla wszystkich wersji 1300 zakresy przełożeń są takie same.

3.    W wersji 1800 odcięcie zapłonu następuje przy ~5750 obr/min.

4.    W wersji 1300 zapłon jest odcinany przy ~5850 obr/min. (nie jestem w stanie jednoznacznie tego potwierdzić, ponieważ  występuje znaczna rozbieżność informacji).

5.    Pomiar prędkości w obu wersjach VTX dokonywany jest na podstawie wskazań czujnika mierzącego liczbę obrotów wału kardana (czujnik umieszczony jest na skrzyni biegów).

6.    Zmiana rozmiaru opony oznacza zmianę jej obwodu, co bezpośrednio przekłada się zmianę ilości obrotów, jakie koło musi wykonać na przebycie określonej odległości. 

W tym miejscu do pobrania jest plik excela z kalkulatorem w którym zmieniając rozmimar opony przeliczone zostaną prędkości przy określonych obrotach silnika.

Kalkulator prędkości poza informacją o prędkości motocykla możliwej do uzyskania na danym biegu przy określonych obrotach silnika, pozwala także obliczyć wpływ rozmiaru opony i jej profilu na zmiany prędkości. Stanowi tym samym dość użyteczne narzędzie dla osób, które planują założenie na tył opony o innym rozmiarze niż zalecany przez producenta.

 

Informacje zapisane w tabelach kalkulowane są dla następujących rozmiarów opon: 180/70/16 (VTX 1800) oraz 170/80/15 (VTX 1300). Inne rozmiary mogą być wprowadzone przez użytkownika w tabeli rozmiaru opony (1).

 

Wartości w pozostałych tabelach są stałe i nie powinny być zmieniane (2).

 

Wykresy prezentują rzeczywiste prędkości „na kole” uzyskane przy określonych obrotach silnika na danym biegu (3). Kolory linii odpowiadają kolejnym biegom. Wykres lewy odnosi się do prędkości w km/h, natomiast prawy do mil/h.

 

Należy mieć na uwadze fakt, że prezentowane wartości mają jedynie charakter orientacyjny. Obwód opon o takim samym rozmiarze może się nieznacznie różnić w zależności od producenta, stopnia zużycia bieżnika, a także ciśnienia powietrza w oponie.

 

 

Dodaj komentarz